1. Prehľad
Bitsy je minimalistický editor na tvorbu mikrohier.
V tejto príručke sa krok po kroku naučíš, ako na to.
- Avatar – nakreslí sa hráčova postava.
- Room – navrhne sa prostredie.
- Sprites & Items – pridajú sa interaktívne prvky.
- Dialogy – doplní sa text.
- Test & Play – hra sa vyskúša priamo v editore.
- Intro – niečo ako obálka knihy.
- Outro – jednotný záverečný dialóg o pôvode hry.
- Export – uloženie a odovzdanie hry.
- Ukážky – niečo na inšpiráciu.
2. Avatar
- V hornej lište klikni na Paint (ikona štetca) a otvor záložku Avatar.
- Na 8 × 8 plátne nakresli pixelový vzhľad postavy. Farby vychádzajú z palety miestnosti.
- Prejdi do Room, vyber avatar a klikni do mriežky na pozíciu, kde má hra začínať.
3. Room
- Projekt sa otvorí s predvolenou miestnosťou. Môže zostať alebo sa pridá nová.
- V Paint → Tile pridaj nové dlaždice (podlaha, steny, dekor).
- V režime Paint v Room umiestni dlaždice kliknutím do mriežky.
- Ak tile blokuje pohyb, označ ho ako wall.
4. Sprites & Items
Sprite (postava alebo objekt)
- V Paint → Sprite klikni + a nakresli postavu alebo objekt.
- Sprite zostáva v scéne a dialóg sa môže zobraziť opakovane.
Item (zbierateľný predmet)
- V Paint → Item klikni + a nakresli predmet.
- Po dotyku s avatarom sa item započíta do inventára a zmizne z miestnosti.
Vybraný sprite alebo item umiestni v Room jednoduchým kliknutím do mriežky.
5. Dialogy
- Označ sprite alebo item (v paneli Paint alebo kvapkadlom v Room).
- V jeho vlastnostiach vyhľadaj pole Dialog a napíš text, ktorý sa má zobraziť.
- Dialóg sa zobrazí automaticky, keď avatar interaguje s objektom.
Tip: Použi možnosti formátovania Bitsy, napr. {wvy}
alebo {clr 2}
, pre efekty v texte.
6. Test & Play
- Klikni na Play ▶️ v hornej lište.
- Pohybuj sa šípkami a over, že dialógy aj zbieranie itemov fungujú.
- Po teste klikni Stop a pokračuj v úpravách.
7. Intro
Úvodná grafika môže byť navrhnutá úplne podľa vlastnej predstavy – logo, ilustrácia či animovaný text. Informácia o jame sa uvádza až na konci hry.
A/ Vstavaný title screen
- Do poľa Write your game’s title here zadaj názov hry.
- V Dialog tool uprav položku
title
, ak sa má zobraziť podtitul.
B/ Samostatná miestnosť ako splash
- V Room klikni + a pomenuj ju
splash_room
. - Nastav paletu (3 farby) a nakresli logo alebo ilustráciu pomocou Tiles a Sprites.
- Avatar môže byť skrytý presunutím mimo obraz alebo prekrytím sprite‑om.
- Pridaj sprite s dialógom
{clr 2}Press any arrow to begin{/clr}
. - Vytvor Exit zo
splash_room
do hlavnej miestnosti (game_room
) s efektom fade.
8. Outro
- V menu Exits & Endings klikni Add → New ending.
- Nazvi ending napr.
endJam
a vlož text:
Toto dielo vzniklo počas Haiku Game Jamu 2025 na motívy ..... Ďakujem za hranie!
- V miestnosti pridaj Exit alebo objekt so skriptom
{end "endJam"}
, aby sa dialóg spustil.
9. Export
- V paneli Download / Save klikni na Download game a stiahne sa súbor
.html
. - Uložený súbor nám pošli cez tento link
10. Ukážky
Možstvo komplexnejších hier vytvorených v bitsy, ktorými sa možeš pri tvorbe inšpirovať nájdeš na stránke itch.io.