Ako spraviť hru v Bitsy

1. Prehľad

Bitsy je minimalistický editor na tvorbu mikrohier.
V tejto príručke sa krok po kroku naučíš, ako na to.

  • Avatar – nakreslí sa hráčova postava.
  • Room – navrhne sa prostredie.
  • Sprites & Items – pridajú sa interaktívne prvky.
  • Dialogy – doplní sa text.
  • Test & Play – hra sa vyskúša priamo v editore.
  • Intro – niečo ako obálka knihy.
  • Outro – jednotný záverečný dialóg o pôvode hry.
  • Export – uloženie a odovzdanie hry.
  • Ukážky – niečo na inšpiráciu.

Full documentation in english

2. Avatar

  1. V hornej lište klikni na Paint (ikona štetca) a otvor záložku Avatar.
  2. Na 8 × 8 plátne nakresli pixelový vzhľad postavy. Farby vychádzajú z palety miestnosti.
  3. Prejdi do Room, vyber avatar a klikni do mriežky na pozíciu, kde má hra začínať.
3. Room
  1. Projekt sa otvorí s predvolenou miestnosťou. Môže zostať alebo sa pridá nová.
  2. Paint → Tile pridaj nové dlaždice (podlaha, steny, dekor).
  3. V režime PaintRoom umiestni dlaždice kliknutím do mriežky.
  4. Ak tile blokuje pohyb, označ ho ako wall.
4. Sprites & Items

Sprite (postava alebo objekt)

  • Paint → Sprite klikni + a nakresli postavu alebo objekt.
  • Sprite zostáva v scéne a dialóg sa môže zobraziť opakovane.

Item (zbierateľný predmet)

  • Paint → Item klikni + a nakresli predmet.
  • Po dotyku s avatarom sa item započíta do inventára a zmizne z miestnosti.

Vybraný sprite alebo item umiestni v Room jednoduchým kliknutím do mriežky.

5. Dialogy

  1. Označ sprite alebo item (v paneli Paint alebo kvapkadlom v Room).
  2. V jeho vlastnostiach vyhľadaj pole Dialog a napíš text, ktorý sa má zobraziť.
  3. Dialóg sa zobrazí automaticky, keď avatar interaguje s objektom.

Tip: Použi možnosti formátovania Bitsy, napr. {wvy} alebo {clr 2}, pre efekty v texte.

6. Test & Play

  1. Klikni na Play ▶️ v hornej lište.
  2. Pohybuj sa šípkami a over, že dialógy aj zbieranie itemov fungujú.
  3. Po teste klikni Stop a pokračuj v úpravách.
7. Intro

Úvodná grafika môže byť navrhnutá úplne podľa vlastnej predstavy – logo, ilustrácia či animovaný text. Informácia o jame sa uvádza až na konci hry.

A/ Vstavaný title screen

  • Do poľa Write your game’s title here zadaj názov hry.
  • Dialog tool uprav položku title, ak sa má zobraziť podtitul.

B/ Samostatná miestnosť ako splash

  1. Room klikni + a pomenuj ju splash_room.
  2. Nastav paletu (3 farby) a nakresli logo alebo ilustráciu pomocou TilesSprites.
  3. Avatar môže byť skrytý presunutím mimo obraz alebo prekrytím sprite‑om.
  4. Pridaj sprite s dialógom {clr 2}Press any arrow to begin{/clr}.
  5. Vytvor Exit zo splash_room do hlavnej miestnosti (game_room) s efektom fade.
8. Outro

  1. V menu Exits & Endings klikni Add → New ending.
  2. Nazvi ending napr. endJam a vlož text:
    Toto dielo vzniklo počas Haiku Game Jamu 2025 na motívy ..... Ďakujem za hranie!
  3. V miestnosti pridaj Exit alebo objekt so skriptom {end "endJam"}, aby sa dialóg spustil.
9. Export

  • V paneli Download / Save klikni na Download game a stiahne sa súbor .html.
  • Uložený súbor nám pošli cez tento link
10. Ukážky

Možstvo komplexnejších hier vytvorených v bitsy, ktorými sa možeš pri tvorbe inšpirovať nájdeš na stránke itch.io.